Du som driver företag vet hur viktiga de är, kundrelationerna. Genom att bemöta kunderna utifrån deras förutsättningar kan du skapa framgångsrika relationer som tar företaget hur långt som helst. Lättare skrivet än gjort – lyssna på någon av dessa fem ljudböcker för att lära dig hur du kan gå till väga.
1. Bemötandekoden av Lena Skogholm
Som med alla goda relationer handlar även bra kundrelationer om bemötande. Du kan inte alltid påverka kundens initiala agerande men du kan styra över dina egna handlingar och med detta aktivt påverka utgången. Lena Skogholms ljudbok Bemötandekoden ger konkreta tips på hur du kan hantera olika situationer och vända dem till något givande för samtliga parter. Man skulle kunna kalla ljudboken för en grundkurs i kommunikation och mänskligt samspel, och någonstans är det ju just samspelet som avgör relationen till kunden.
2. Det goda värdskapet av Jan Gunnarsson
Det goda värdskapet är skriven och inläst av bland andra Jan Gunnarsson. När du lyssnar på ljudboken får du insikter om hur du kan göra för att få folk att känna sig välkomna. En kund som känner sig välkommen blir oftast en engagerad kund och det är därför alla företagare bör öva upp sitt värdskap. Även Olle Blohm har varit med och författat boken.
3. The big data-driven business av Russell Glass…
… och av Sean Callahan handlar om kundbemötande i en alltmer digitaliserad värld. The big data-driven business lyfter framför allt hur du som företagare kan använda den information som finns på nätet i syfte att skapa bättre kundrelationer. Big data kan bli ett avstamp för att förstå hur kunden interagerar med exempelvis din webbplats. Det här är helt klart värt att fördjupa dig i. Komplettera ljudbokslyssnandet med att googla på Vad är CRM, UX och Google Analytics?
4. Kundresan av Margareta Boström
Det finns många ljudböcker om hur man kan bli bättre på kommunikation, dock inte fullt lika många som specifikt fokuserar på kundrelationer. Margareta Boströms ljudbok Kundresan är en av de ljudböcker som sätter kunden i centrum. Boström menar att alla aspekter av företaget avgör hur bra kundupplevelsen blir. Hon är expert på affärsutveckling och konsumentbeteende, vilket ljudboken avspeglar. Kundresan är ett måste för alla företagare, du kommer definitivt få nya perspektiv. Stefan Friberg är medförfattare till boken i fråga.
5. Kundmötet av Magnus Söderlund
Även om många möten numera sker digitalt bör de fysiska ansikte-mot-ansikte-mötena inte glömmas bort. De är fortfarande viktiga för såväl företagaren som kunden. I ljudboken Kundmötet fokuserar författaren Magnus Söderlund på mötena som sker ansikte mot ansikte och visar hur de kan bli företagets bästa marknadsföringsverktyg. Få tips för att bli ännu bättre på att lyssna på kunden i denna ljudbok.
Bonustips: How to win friends and influence people
How to win friends and influence people, sällan gör ljudböcker ett så stort intryck som denna. Ljudboken bygger på Dale Carnegies numera klassiska verk och är ett standardverk inom personlig utveckling och företagskommunikation. I boken delar Carnegie med sig av sina bästa tips för att skapa meningsfulla band människor och emellan, band som bygger på ömsesidighet och som faktiskt kan göra kunden till en vän.